FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/04/2018

Är köparen tvungen att fullfölja ett avtal?

Hej, jag hade en person som skulle köpa min båt innan vintern. jag skickade alla skavanker som finns och han var även här och kollade på båten både utvändigt och invändigt. Efter det så skickade han handpenning på 5000:- , total pris 45.000:- . Han, hämtade inte båten innan snön kom, och efter det så var båten låst. Nu när sommarn kommer och säsongen börjar så var han och skulle hämta båten och sen säger att han ångrar sig och säger att han vill ha tillbaka sin handpenning på 5000:- , hur skall jag ställa mig till detta? Jag har ju lagt tid på annons, rivit ner väggar hemma som pengarna skulle gå till som jag nu får bo i en "arbetsplats" tills jag fått sålt båten. och förmodligen eftersom säsongen nästan börjat så får jag förmodligen inte sålt båten, och den får stå i 1 år till. Har ju tackat nej till många efter han. Vet inte riktigt hur ja skall göra. Han blev arg när jag inte ville ge tillbaka handpenningen och skulle kolla med hans advokat sa han.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att både du och köparen agerat som privatpersoner vilket innebär att köplagen (KöpL) är tillämplig på situationen. Viktigt att komma ihåg är att KöpL är dispositiv vilket innebär att om ni kommit överens om någonting annat än vad som står i lagen gäller det i första hand. Jag får också uppfattningen av att ni var överens om att köpet skulle genomföras när köparen betalade handpenningen.

Huvudregeln inom avtalsrätten är att avtal som ingås ska hållas. Detta gäller även i detta fall. Vid en ev. tvist är det din uppgift att bevisa att ett avtal föreligger. Har ni skrivit ett köpekontrakt hade det så klart underlättat men även sms, banktransaktioner eller avbetalningsplaner kan styrka att ett köp har ingåtts.

Undersökning av båten

Viktigast i detta fall är att köparen inte får åberopa sådana fel som hen måste ha känt till vid köpet. Exempelvis felen som du redogjort för i listan. Köparen får inte heller åberopa sådana fel som hen borde ha upptäckt vid undersökningen av båten (20 § KöpL). Eftersom köparen inte kan åberopa något sådant fel har han heller ingen rätt att häva avtalet. Köparen blir därmed bunden att fullfölja köpet om du kan bevisa att ett avtal har ingåtts.

Sammanfattningsvis kan sägas att om du har tillräcklig bevisning för att ett köp har ingåtts och säljaren inte har en befogad anledning till att häva köpet har du rätt att få fullt betalt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare