Är samboavtalet gällande eller inte?

Hej!

Jag har varit sambo nu drygt 4 år. Min pojkvän köpte en lägenhet för oss att bo i för 1 700 000 därav 1 100 000 med kontant och 600 000kr lån. Vid samma veva skrev vi samboavtal där det står att om vi skulle skilja oss, så har jag 3 månader på mig att flytta ut.

Drygt ett år efter gick hans lån ut (600 000kr) och jag tog ett lån på 600 000 kr med mitt namn och därmed ville min sambo att jag ska äga lägenheten 100%. Detta har vi anmält till bostadsrättsföreningen och står nu som det enda ägare till lägenheten.

Om vi skulle skilja oss nu, vad är det som gäller? Samboavtalet som vi skrev innan jag blev 100% ägare eller något annat?

Tusen tack för ert svar!

Med vänlig hälsning,

Anonym

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som händer med lägenheten om ni skulle separera nu. Jag tänkte först berätta allmänt om samboavtal för att sedan gå vidare till att besvara din fråga.

Vad är ett samboavtal?
Regler om sambor finns i sambolagen.

Om du och din sambo skaffar bostad och bohag(till exempel möbler, elektronikprylar, husgeråd) för gemensamt bruk säger sambolagen att värdet av detta ska delas lika om ni separerar. Saker ni inte behöver dela lika är allt som inte är bostad och bohag, som exempel kan nämnas pengar på banken eller bilen.

Med ett samboavtal kan sambor avtala bort sambolagens regler om likadelning och själva komma överens om hur bostaden och bohaget ska fördelas vid en separation. Syftet med samboavtal är alltså att avtala bort sambolagens regler om likadelning för att istället komma överens om hur bostad och bohag ska fördelas.

Vad gäller i ditt fall?
Först kan sägas att om ni inte skrivit ett samboavtal skulle lägenhetens värde delas lika mellan er om ni separerade och det spelar då ingen roll vem av er som betalat lägenheten eller vem av er som står på lånet.

I din fråga framgår dock att ni har skrivit ett samboavtal. Från informationen i frågan kan jag inte ge dig ett precist svar på vad som skulle hända i ditt fall då jag inte vet exakt hur samboavtalet är utformat men som huvudregel gäller samboavtalet. Så det som kan sägas är att om det står i samboavtalet att din pojkvän ska få hela värdet av lägenheten om ni separerar så bör detta gälla. Om pojkvännen äger lägenheten så kan han be dig att flytta om ni skulle separera oavsett om de står i samboavtalet eller inte.

Jag skulle rekommendera er att skriva ett nytt samboavtal eftersom att förhållandena har ändrats så pass mycket. Beroende på vad det står i samboavtalet kan det bli så att han har rätt till värdet av bostaden vid en separation och du står med hela lånet. I det nya samboavtalet kan ni till exempel skriva att pojkvännen ska ha rätt till en viss % av lägenheten och du en viss % av lägenheten beroende på hur mycket pengar ni lagt in så att det blir rättvist vid en separation.

Jag ska avslutningsvis tipsa om att ni enkelt och till ett fast pris kan upprätta ett samboavtal via vår avtalstjänst på http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare