Arbetsgivare godkänner inte 4 veckors sammanhängande semester

Min arbetsgivare inom hotell och restaurang godkänner endast tre veckor semester under sommaren, trots att, så vitt jag förstått, att det är lag på att få ha fyra veckors sammanhängande semester under perioden juni-augusti. Stämmer det och hur går jag isåfall till väga för att anmäla arbetsgivaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om semesterveckor och var man kan anmäla arbetsgivare.

Regler kring semester

Regler kring semester finns i semesterlagen. Enligt 4 § semesterlagen har arbetstagare rätt till 25 semesterdagar varje semesterår. Detta gäller för alla som påbörjat sin anställning före den 31 augusti förra året. Enligt 12 § semesterlagen ska semesterledigheten vara minst 4 veckor under juni-augusti. Här används ordet "ledighetsperiod" vilket innebär att det ska vara sammanhängande semester. Arbetsgivaren har dock rätt att avtala om annat. Arbetsgivaren har då möjlighet att flytta semesterperioden om detta har avtalats om i anställningskontraktet. Detta ger dock inte rätt för arbetsgivaren att dela upp semestern.

Hur ska du gå tillväga?

Det bästa sättet att gå tillväga då arbetsgivaren inte följer lagen är att kontakt ditt fack. Facket kan då representera dig med större tillgångar än vad du själv har möjlighet till vid en personlig tvist. De kan då hjälpa dig att få ut hela din semester samt även se till att arbetsgivaren betalar dyrt för att de inte följer lagen. Om du har en lokal avdelning eller fackliga företrädare på din arbetsplats kan du börja med att kontakta dem.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare