FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/05/2017

Arbetsgivare har inte betalat ut överenskommen summa

Hej!

Jag har tidigare jobbat som förvaltare för en bostadsrättsförening som bara inneburit en massa strul, byten av styrelse samt oändligt många övertidstimmar inom kort tid.

Jag gick in i väggen och insåg att jag inte kunde komma tillbaka till arbetsplatsen och hade kontakt med facket som i sin tur ledde till att vi kom överens om att arbetsgivaren skulle säga upp mig och jag skulle få alla intjänade timmar, semesterdagar samt slutlön utbetalat. (Detta är en otroligt sammanfattad variant av händelsen)

Nu har det satta datumet passerat och jag har ännu inte fått mina pengar.

Kan jag be om en omförhandling nu när dem valt att inte hålla det som var sagt/ påskrivet tidigare?

Hur kan jag kräva mina pengar samt har jag rätt till skadestånd för allt dem utsatt mig för?

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni kommit överens om ersättning för den tid du arbetat där, ska detta avtal hållas. När det rör avtal om lön och liknande ersättningar gäller vid avtalsbrott att man helt enkelt ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ett betalningsföreläggande innebär att Kronofogden försöker driva in den förfallna (sista betalningsdatum passerad) summan till betalning. Arbetsgivaren måste då skriftligen motsäga sig ditt anspråk. När han eller hon gör det går saken till domstol för prövning. Om arbetsgivaren inte gör svarar på betalningsföreläggandet så fastställer Kronofogden ditt anspråk. Eftersom du har en överenskommelse så är saken tämligen avklarad. Du kan i din ansökan också begära dröjsmålsränta från och med förfallodatumet. Du bör bifoga all material i din ansökan som behövs för att styrka din fordran gentemot arbetsgivaren. För skadestånd avseende arbetsmiljörättsliga frågor bör du kontakta facket eftersom jag inte tagit del av samtliga omständigheter i förevarande fall

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare