Arbetsgivare som underskrider antalet lagstadgade semesterdagar

Semesterdagar vid heltid 42 timmar i veckan.

Arbetar heltid i butik/restaurang. Har 25 dagars semesterrätt. Nu har arbetsgivaren sänkt antalet semesterdagar till 22. De hänvisar till att vi inte jobbar 5 dagar i veckan. Vårt schema om 42 timmar i veckan är rullande måndag-lördagi Vi jobbar vissa dagar 10-11 timmar och är då lediga 1-2 dagar i veckan. Kan man verkligen ändra semesterrätten till 22 dagar i detta fall.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan som du har ställt är en arbetsrättsliga fråga och handlar om rätten till semester. Frågor om semester tas upp i Semesterlag (1977:480). Det finns vissa faktorer som spelar in vid besvarandet av frågan som du har ställt. Till exempel när du påbörjat din anställning eller om det finns ett gällande kollektivavtal som förändrar bilden för hur din semester hanteras.

I 4 § SemL står det att en arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar. Det spelar ingen roll under vilka veckodagar eller hur långa arbetspass du arbetar. Flera semesterdagar kan framförhandlas genom kollektivavtal. Det är med andra ord inte möjligt för din arbetsgivare att sänka antalet semesterdagar för dig som arbetar heltid.

Jag råder dig att i första hand meddela arbetsgivaren att det inte är möjligt för arbetsgivaren att sänka antalet semesterdagar som du har rätt till. Om du är medlem i en arbetstagarorganisation rekommenderar jag dig att tala med ansvarig representant därifrån. Om du trots det inte ges rätt till 25 semesterdagar föreslår jag dig att du kontaktar våra jurister som kan stå till din tjänst.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare