FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/04/2018

Arbetsgivarens omplaceringsrätt

Min chef har meddelat att jag ska omplaceras då avdelningen ska byta fokus och hon inte tycker att jag har rätt kompetens (tolkningsfråga men hon vill bli av med mig) avdelningen har inte bytt inrikting ännu. Har jag något att sätta emot?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivaren har i Sverige en rätt att styra och fördela arbetet på arbetsplatsen. Idag anses det vara underförstått i alla kollektivavtal.

I den här rätten för arbetsgivaren finns det en omplaceringsrätt. Den blir aktuell i ditt fall. Besluten om omplacering kan i princip inte överprövas av en domstol, därför är det väldigt svårt för dig att motsätta dig beslutet.

Det finns dock gränser för omplaceringsrätten. Den sägs gå där arbetets beskaffenhet ändras i grunden. Ifall man genom omplaceringen får ett helt annat arbete (t.ex. gå från byggarbetare till kontorsarbete eller tvärtom) handlar det snarare om en omreglering från arbetsgivaren. Sådana kan överprövas i domstol.

Från vad du skriver i din fråga finns det inte riktigt något som tyder på att det handlar om en omreglering. Snarare verkar det handla om en tillåten omplacering av din arbetsgivare. Det innebär att din arbetsskyldighet (som uppstår i och med anställningsförhållandet) fortfarande gäller.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare