FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/09/2018

Arbetsgivares omplaceringsrätt

Jag har en tillsvidaretjänst inom familjehemsvården som ligger under socialförvaltningen. Jag är utbildad socionom. Jag har varit mammaledig under 1 år och nu när jag vill återfå till mitt jobb vill min chef omplacera mig till annan tjänst som utredare som jag själv inte vill då det innebär helt andra arbetsuppgifter. Anledningen är att kvinnan som tog över min tjänst blev fastanställd och jag inte behövs längre inom familjehem. Enligt facket kan chefen omplacera mig pga. Ärendeminskning inom familjehem. När jag läser lagar och förordningar kring anställningsskydd osv är jag tveksam om hon får göra detta. Kan ni hjälpa mig, vad gäller här?

Tusen tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka förpliktelser som åvilar dig som arbetstagare beror på vad som är avtalat, inom de gränser som lagstiftning uppställer om arbetsmiljö och arbetstid. När anställningsavtalet inte ger direkt ledning i den frågan, vilket det oftast inte gör, är arbetstagaren skyldig att utföra sådant arbete för arbetsgivarens räkning som står i naturligt samband med verksamheten och kan anses falla inom ramen för arbetstagarens allmänna yrkeskvalifikationer (AD 1929 nr 29).

Arbetsgivaren anses ha frihet att, utan att redovisa skäl, omplacera arbetstagare till nya arbetsuppgifter så länge dessa omfattas av arbetsskyldigheten enligt avtalet. Detta kan inskränkas om omplaceringen medför så ingripande verkningar för arbetstagaren att åtgärden är jämförbar med en uppsägning och nyanställning (AD 1978 nr 89).

Mindre ingripande omplaceringar får däremot företas utan att arbetsgivarens skäl behöver underkastas rättslig prövning. Omplacering kan ske frivilligt eller mot arbetstagares vilja och kan alltså innebära att dina arbetsuppgifter, din arbetstid eller arbetsplats förändras, förutsatt att det föreligger ett naturligt samband med arbetsgivarens verksamhet. Huvudregeln är som nämt ovan att arbetsgivaren inte sakligt behöver motivera åtgärden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie SödermanRådgivare