Arbetstagares uppsägning och LOAs omfattning

Hej. Jag sa upp mig för snart 3 veckor sedan muntligen till min chef. Jag har 1 månads uppsägningstid men i dag berätta hon att min uppsägning inte är giltig eftersom hon inte har fått en skriftlig uppsägning.

Är det så? Jag har försökt läsa mig till och enligt LAS så hittar jag inget om det.

Men däremot i LOA § 9 och 10 så står det att även arbetstagaren ska säga upp sig skriftligt. Men mitt jobb som städare på en camping ingår väl inte i LOA?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

LOA eller Lagen om offentlig anställning gäller för anställda vid riksdagen och dess myndigheter samt myndigheterna under regeringen, även i vissa delar arbetstagare hos kommuner och landsting. Skulle den camping som du är anställd på drivas av kommunen är de paragraferna som räknas upp i 2§ LOA tillämpliga på ditt anställningsavtal. Reglerna om uppsägning i 9–10§ gäller inte för kommunalanställda. Om din anställning mot förmodan skulle omfattas av LOA pga campingen bedrivs utav en myndighet måste din uppsägning vara skriftlig. Jag anser dock att detta är högst osannolikt.

LAS regler om uppsägning är därför de som gäller. Det finns dock inga formkrav på hur en uppsägning från en arbetstagare ska gå till. Din första muntliga uppsägning var därför giltig och uppsägningstiden ska räknas från den dagen.

Med vänliga hälsningar,

Nelly CornetegRådgivare