FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/04/2017

Arbetsvägran vid undervisning

Hej,

Kan en lärare neka att undervisa en specifik elev i ett ämne? Detta gäller årskurs fem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Regler om arbetstagares skyldigheter finns i det individuella anställningsavtalet, kollektivavtal och lagen om anställningsskydd (se här).

Av anställningsavtalet följer att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet i den mån det har ett naturligt samband med arbetsgivarens verksamhet, sker för arbetsgivarens räkning och ligger inom arbetstagarens allmänna yrkeskvalifikationer. Om en lärare nekar till att undervisa en elev skulle det alltså kunna klassas som arbetsvägran och utgöra grund för uppsägning eller möjligtvis avskedande. Notera att saklig grund för uppsägning föreligger först då arbetsgivaren sett över sina möjligheter att åtgärda problemet genom att omplacera arbetstagaren (se 7 § andra stycket lagen om anställningsskydd). Det kan även tilläggas att vi inte har någon s.k. individuell strejkrätt i Sverige (se 2 kap. 14 § regeringsformen). Att en lärare nekar en elev undervisning skulle alltså inte heller vara en tillåten stridsåtgärd.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare