Arv efter avliden make när det finns äktenskapsförord och särkullbarn

Jag och min man är gifta. Vi har skrivit ett äktenskapsförord. Han äger hus (där vi bor) och skog, jag äger fastigheter tillsammans med syskon. Dessa är vår enskilda egendom. Vi har också skrivit ett testamente efter det där det står att jag ärver min make. Min make har ett särkullsbarn och vi har två gemensamma barn. Om min make skulle avlida först hur blir det med arv då? Ärver jag hus och skog eller går det till särkullabarn och våra barn eftersom vi har ett äktenskapsförord??

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Enligt 3 kap 1 § ärvdabalken ärver efterlevande make hela den avlidne makens kvarlåtenskap. Att egendomen gjorts enskild i äktenskapsförord innebär inte att egendomen undantas från kvarlåtenskapen. Skulle din make avlida först innebär detta alltså att du ärver all egendom, även den enskilda (skogen). När du sedan avlider ska kvarlåtenskapen från din man och även din kvarlåtenskap gå till era barn (3 kap 2 § ärvdabalken).

I samma paragraf framgår att särkullbarn alltid har rätt till sin arvslott redan när föräldern avlider, om särkullbarnet inte avsagt sig denna rätt (och således behandlas som era gemensamma barn, dvs får ut sin arvslott först efter din bortgång). Har din mans barn inte avsagt sig sin arvslott har alltså han/hon rätt att få ut sin arvslott redan vid din makes bortgång. Eftersom din make har 3 barn blir arvslotten 1/3 av kvarlåtenskapen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare