FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/06/2016

Arv och investeringssparkonto

Bor i ett hus med min sambo och vi har 4 gemensamma barn min sambo hade 2 barn när vi träffades.

Vem ärver mig om jag dör? Vet att min sambo är förmånstagare till mitt investeringsssparkonto, och kan jag skriva så mina barn blir förmånstagare istället. Har även ett sparande på ett bankkonto sam jag har fått av min mor. huset är hälftenägt . vi har inget skrivet emellan oss.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambos har ingen arvsrätt. Enligt ärvdabalken 2 kap 1 § st2 ska dina barn ärva dig. Ett investeringssparkonto är ingen försäkring, utan ett ”vanligt” sparande, därför ingår kontot i ditt framtida dödsbo. För ett investeringssparkonto finns därmed ingen förmånstagare. För att din sambo ska få ta del av ditt investeringssparkonto vid ditt dödsfall krävs alltså ett giltigt testamente till förmån för din sambo. Om ett sådant testamente finns, kan du genom ett nytt testamente förordna att dina barn istället ska ärva ditt investeringssparkonto. Vad gäller din övriga egendom ska den ingå i ditt dödsbo, det är då endast din del av huset som ingår i dödsboet.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare