Arv till adoptivbarn resp. fosterbarn

Har en adopterad son och en fosterdotter, båda vuxna nu. Vill att båda ska ärva mej med hälften var efter min bortgång, dela lika. Vilket papper måste skrivas för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB).

Fosterbarn har ingen legal arvsrätt, vilket betyder att ett testamente måste upprättas för att din fosterdotter ska kunna ärva dig. Adoptivbarn har arvsrätt efter föräldrarna såsom bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB).

Bröstarvingar har rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Om du testamenterar hälften till din fosterdotter, blir den andra halvan din bröstarvinges laglott.

Förklaring av arvslott:
I förevarande fall skulle sin sons arvslott vara hela arvet. Laglotten är hälften av arvslotten, dvs. ½ av hela arvet.

Du måste därför upprätta ett testamente för att din fosterdotter ska få ärva dig. För att hon ska få ärva hälften måste anges att hälften av arvet ska tillfalla henne. Upprättande av testamente regleras i 10 kap. ÄB.

Om du behöver hjälp med att upprätta ett testamente kan du kontakta Lawlines juristbyrå eller ringa oss för juridisk rådgivning. Telefon 08-533 300 04, öppettider mån-fre 10.00-16.00.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare