Ärver mina halvsyskon på min fars sida nu när min mor avlidit?

Ärver mina halvsyskon (fars sida) min mor då hon nu har avlidit? Min far är borta sedan 2005, min syster avled nov 2017, det arvet var halsyskonen med och delade på, men nu när min mor avled feb 2018 skall då dom vara med där och dela eller är det bara jag och min bror som ärver henne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din bror är din mors närmsta arvingar på grund av skyloskap (2 kap. 1 § ÄB). Det är därför ni som ärver henne, om hon inte testamenterat på något annat sätt, och att dina halvsyskon ärver inte eftersom de inte är hennes barn.

Om dina halvsyskon ärvde sin far när han dog, och inte avstod arv till förmån för din mor, så ärver de inte någon del i din mors kvarlåtenskap efter sin far nu när din mor har avlidit. Detta eftersom de redan fått sitt arv från sin far. Om de istället avstod sitt arv vid den tidpunkten har de dock rätt att få del av sin del efter sin far nu när din mor avlidit (3 kap. 9 § ÄB).

Sammanfattning

Dina halvsyskon ärver således inte din mor eftersom de inte är hennes barn. De skulle kunna vara så att de har rätt att få ut arv efter sin far nu när din mor har avlidit under förutsättning att de avstod sitt arv från sin far när han avled till förmån för din mor. Om de inte gjorde detta utan ärvde sina delar när din far avled kommer de dock inte göra det.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare