Arvsfördelning mellan syskonbarn

En person avlider, har inga barn , men 3 syskon som är avlidna.

1 av syskonen har 1 barn.

2 av syskonen har 2 barn vardera.

Hur fördelas arvet mellan de 5 syskonbarnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om arv besvaras i ärvdabalken (äb). Den legala arvsrätten säger att arvlåtarens barn ärver i första hand. I detta fall finns det inga barn. Vi går därför vidare och ser vilka som ärver i andra hand. I andra hand ärver arvlåtarens föräldrar hälften var av kvarlåtenskapen. Skulle någon av föräldrarna vara avliden delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar in och varje gren ärver lika mycket. Om båda föräldrarna är avlidna ärver syskonen (eller deras avkomlingar) hela kvarlåtenskapen. Detta fördelas jämnt syskonen emellan.

I din fråga framgår det inte om arvlåtarens föräldrar är vid liv eller inte. Detta spelar en stor roll i frågan hur mycket syskonbarnen kommer att ärva. Är båda föräldrarna avlidna ärver syskonbarnen 1/6 av kvarlåtenskapen vardera (ensambarnet ärver 2/6 eftersom att denne inte delar arvet med syskon). Om en av föräldrarna är vid liv ärver syskonbarnen istället 1/12 vardera (ensambarnet ärver 1/6 eftersom att denne inte delar arvet med syskon).

Observera att om arvlåtaren var gift ska hela kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § äb). Då tillfaller detta arv syskonbarnen istället vid det tillfälle den efterlevande maken avlider.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare