Arvsskifte och överlåtelse av fritidshus

Vår far har avlidit och testamenterat sin egendom med fri förfoganderätt till änkan. Vi är två särkullbarn där änkan vill lösa ut våra laglotter. Hon vill samtidigt överlåta det med avlidne maken gemensamt ägda fritidshuset till ena särkullbarnet för ett pris under marknadsvärdet. Hur rekommenderar ni att ett sådant ägarbyte på bästa sätt går till, sett till skatter och andra avgifter?

Eftersom arvsskiftet, där fritidshuset utgör den största delen av dödsboets tillgångar, sker innan överlåtelsen, bör det andra särkullbarnet ekonomiskt kompenseras och i så fall hur kan detta göras på ett rättvist sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Arvsrättsliga frågor regleras i ärvdabalken, nedan förkortat ÄB.
Skatterättsliga frågor regleras i inkomstskattelagen, nedan förkortat IL.

Eftersom att er far har skrivit ett testamente har ni särkullbarn rätt att få ut era laglotter, 7 kap. 1 § ÄB. Detta är vad ni har rätt att få ur er fars kvarlåtenskap eftersom resterande del har testamenterats till änkan.

Överlåtelse av fritidshus
Att änkan har fri förfoganderätt över kvarlåtenskapen (bortsett från laglotterna) efter er far innebär att hon får förfoga över denna egendom i stort sett bäst hon vill. Det hon inte får göra är att att testamentera bort egendomen.

Om hon väljer att överlåta fritidshuset till det ena särkullbarnet till ett pris som understiger både marknadsvärdet och taxeringsvärdet för fritidshuset, kommer överlåtelsen skattemässigt att klassificeras som en gåva under förutsättning att det finns en gåvoavsikt. Denna situation innebär att änkan inte kommer att betala någon skatt vid överlåtelsen. Istället kommer särkullbarnet som förvärvar fritidshuset att betala skatt när hen i sin tur väljer att sälja det. Detta kallas för kontinuitetsprincipen, 44 kap. 21 § IL.

Skulle överlåtelsen ske till ett pris som förvisso understiger marknadsvärdet men överstiger taxeringsvärdet, klassificeras överlåtelsen som ett köp. Detta innebär att änkan istället kommer att betala skatt på den försäljningsvinst hon gör av fritidshuset.

Svar på din fråga blir därför att hur ägarbytet ska göras på bästa sätt beror helt enkelt på vem som ska betala skatt.

Ekonomisk kompensation
Som sagt ovan har ni särkullbarn rätt att få ut era laglotter vid arvsskiftet. Detta är er legala rätt. En eventuell ekonomisk kompensation till det särkullbarn som inte "får" fritidshuset är därför något som ni tre är fria att göra upp sinsemellan.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare