FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/03/2018

Åtalsunderlåtelse

Jag undrar vad som menas med åtalsunderlåtelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en förundersökning avslutas är det, enligt rättegångsbalken (RB) 23:20, åklagarens uppgift att avgöra om åtal ska väckas eller om bevisningen inte är tillräcklig för en fällande dom. Om bevisningen är tillräcklig är åklagaren skyldig att väcka åtal. Åtalsunderlåtelse, som regleras i RB 20:7 eller för ungdomar i 16 och 17 §§ LUL, är dock ett undantag från denna skyldighet. Enligt RB 20:7 kan åklagaren besluta om åtalsunderlåtelse om det kan antas att påföljden för gärningen i fråga högst skulle bli böter eller villkorlig dom och särskilda skäl föreligger. En ytterligare förutsättning för åtalsunderlåtelse enligt RB 20:7 är att inget allmänt eller enskilt intresse åsidosätts genom att åklagaren underlåter att väcka åtal.

För att åklagaren ska kunna besluta om åtalsunderlåtelse krävs det att brottet har utretts och det innebär i regel att den misstänkte har erkänt gärningen, men skuldfrågan kan också vara klar på annan grund. Åklagaren konstaterar alltså att den misstänkte har gjort sig skyldig till brottet ifråga, men väcker ändå inte något åtal.
Precis som vid en dom efter rättegång ska emellertid beslut om åtalsunderlåtelse antecknas i belastningsregistret (jfr 3 § lag (1998:620) om belastningsregister).

Ett vanligt skäl för åtalsunderlåtelse är att personen nyligen har dömts för annan brottslighet och att det nya brottet inte skulle innebära att personens straff skärptes. Åtalsunderlåtelse är också vanligt för ungdomar under 18 år och det kan även motiveras av ekonomiska skäl.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare