Återbetalning av lån när förfallodag inte är överenskommet.

Undertecknad har lånat 350000 kr till en fd.särbo för att köpa en bostadsrätt. Nu har han sålt lägenheten vidare och köpt en ny bostadsrätt och använt även mina pengar.På låne- och skuldebrevet står det ,att dessa pengar var till att köpa denna första bostad.Hur ska jag bära mig åt,att få mina pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss,

Jag får anta av det du säger att ni har ett civilrättsligt giltigt avtal om lånet. När du lånar ut pengar till någon utan att i avtalet bestämma förfallodatum gäller att skulden ska betalas på din anfordran. se 5 § skuldebrevslagen, alltså när du begär det.

Vill du gå vidare kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Men om den svarande ej godtar skulden, så måste du stämma personen i allmän domstol.

På Lawline har denna fråga behandlats mer utförligt tidigare, här finner du också hänvisningar om du behöver mer hjälp i frågan.

Med vänlig hälsning

Jesper LublinRådgivare