FrågaAVTALSRÄTTGåva03/07/2018

återkallelse av gåvoutfästelse

Hej!

Det gäller ett gåvobrev på min fastighet som jag blivit grundlurad och vill upphäva gåvobrevet och lagfarten omgående så inte gåvotagaren har rättigheten till min fastighet längre!

Behöver boka en akut tid!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att en utfästelse av gåva exempelvis i ett gåvobrev är bindande för gåvogivaren om gåvobrevet har blivit överlämnad till gåvomottagaren. Detta framgår av 1 § Lag angående vissa utfästelser om gåva (gåvolagen).

Det finns dock vissa situationer som kan leda till att gåvobrevet kan återkallas och därmed bli ogiltigt. Detta är bland annat om det skulle vara oskäligt att tvinga gåvogivaren utge gåvan, 5 § gåvolagen. En sådan situation kan vara om du som gåvogivare blivit lurad, förledd eller att förutsättningarna som förelåg vid utfästelsen av gåvan inte längre är uppfyllda.

I avtalslagen finns även andra ogiltighetsregler som kan bli aktuella i din situation. Av 28 § avtalslagen framgår det att svek är en ogiltighetsgrund. Att lura någon att ingå ett avtal gör att avtalet bli ogiltigt om personen är i ond tro, det vill säga är medveten om att den andra blir svikligen förledd.

Du har även möjlighet att jämka gåvobrevet med stöd av 36 § avtalslagen. Denna paragraf utgör den stora generalklausulen om oskäliga avtalsvillkor och innebär att om ett avtal är oskäligt i förhållande till avtalets innehåll, omständigheterna vid dess tillkomst eller senare inträffade händelser kan avtalet jämkas.

Vill du ha hjälp med hur du kan gå vidare med detta råder jag dig att boka en tid, detta gör du enkelt genom länken https://lawline.se/boka.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare