Återkallelse av körkort vid hastighetsöverträdelse

Hej.

Jag fick en fortkörningsböter i augusti 2019, körde 67 på 40 väg.

Häromdagen tror jag att en fartkameran tog en bild när jag körde 78 på en 60 väg, hur troligt är det att mitt körkort blir indraget?

Det var inte min bil.

Mvh en orolig och klantig tjej

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Påföljd vid fortkörning: Återkallelse av körkort regleras i 5 kapitlet körkortslagen.

Ett körkort kan bli indraget på grund av fortkörning (5 kap. 3 § 4 p. körkortslagen). Detta gäller de fortkörningar som inte är att anse som ringa. Fortkörningar som inte är att anse som ringa har visat sig vara om man kör 30 km/h för fort på en väg där högsta tillåtna hastighet är över 40 km/h. Du har enligt din fråga kört ca 78 km/h på en väg där högsta tillåtna hastighet är 60 km/h. Detta är inte något som brukar leda till att ens körkort blir indraget.

Vid upprepade trafikförseelser kan man också riskera indraget körkort, normalt minst tre (5 kap. 3 § 3 körkortslagen). Ofta föregås indraget körkort vid upprepade trafikförseelser av en varning innan indraget körkort blir aktuellt. Således bör ditt körkort inte bli indraget på grund av att du fick fortkörningsböter i augusti 2019.

För fortkörningen riskerar du att få betala böter, bötesbeloppet varierar beroende på hur mycket du överskred hastighetsbegränsningen. Om man överskrider hastighetsbegränsningen med 18 km/h på en väg där högsta tillåtna hastighet är 60 km/h så kan du få ett bötesbelopp på 2 400 kr.

Hur går det till när det inte är din bil? Om det inte är din bil och du blir fotograferad av en fartkamera så kommer bilden jämföras med körkortsfoto/passfoto på bilens ägare, ifall det visar sig att bilderna på bilens ägare och bilden från fartkameran inte är tillräckligt lika så kommer sökningen fortsätta på familjemedlemmar till bilens ägare. Bilden kan även jämföras mot bilder av personer som tidigare har knutits till samma bil. Ger sökningen inget resultat kommer sökningen gå vidare genom att bilens ägare kommer förfrågas om vem som kan ha kört bilen.

Med vänlig hälsning,

Emil LarssonRådgivare