FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/07/2018

Att återfå belånade pengar

Hej, jag funderar hur jag kan gå vidare med mitt problem. Jag satte ut en sexannons, varefter en tjej svarade som jag blev jättekär i. Direkt efter att vi träffats så ville hon låna pengar till skulder som hon var förföljd av olika personer för. Eftersom jag blev förblindad av kärlek till henne så gjorde jag allt för henne. Det rör sig om ca 50 000 kr. Jag är gift och har begärt skilsmässa sedan jag träffat henne, allt för att få leva med henne. Efter att hon begärde att jag skulle ta sms lån, då mina pengar var slut, då pratade jag med en vän som fick mig att inse att hon inte älskade mig, utan att hon bara var ute efter mina pengar. Kan jag gå vidare med det här juridiskt, och i så fall hur?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du om du kan återfå pengarna som du har gett till kvinnan som du blev kär i. För att kunna besvara din fråga på bästa sätt kommer jag dela in mitt svar i två delar.

Gällande de 50 000 kr som du lånade ut till henne:
När man lånar pengar till en annan person och kommer överens om att personen ska betala tillbaka lånet (på bestämd eller obestämd tid, med eller utan ränta) så är detta ett avtal som kan göras både muntligt och skriftligt. Båda varianterna är gällande och ska fullföljas. Detta baseras på en princip som avtalslagen bygger på, som på latin kallas "Pacta Sunt Servanda" och innebär "Avtal Skall Hållas".

Trots att båda avtalsformerna är giltiga, kan det uppstå problem om den ena parten inte erkänner avtalet. Har du ett skriftligt avtal så underlättar det i bevisfrågan, då det inte går att undgå personernas underskrift på dokumentet. Detta är ett problem när det gäller muntliga avtal.

Exempelvis, om du säger att du har lånat pengar till henne, och hon säger att det inte alls stämmer, så står ditt ord mot hennes ord utan något underlag för att kunna bevisa sanningen. Om du kan styrka ett muntligt avtal med exempelvis SMS konversationer eller inspelade samtal, är det lättare att bevisa att avtalet existerar.

Gällande SMS-lånet:
Eftersom du har ingått ett avtal mellan dig själv och banken, kan inte hon stå till svars inför banken eftersom det inte var hon som ingått avtalet. Du måste således betala tillbaka din skuld till banken. Vidare, om du har kommit överens med henne om att hon ska återge samma summa pengar till dig, gäller samma sak som med de 50 000 kr.

Avslutningsvis:
Om du har ett skriftligt avtal med henne om att hon ska återge båda lånen till dig, har du inga problem. Om du däremot endast har ingått muntliga avtal, och inte har underlag som styrker att avtalet faktiskt har ingåtts, finns det inga juridiska åtgärder som du kan vidta för att få tillbaka pengarna.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare