Att få tillbaka utlånade pengar

Jag har lånat ut 100000 tusen till myndig bekant 20150707. Det finns ett skuldebrev undertecknat av oss båda där villkoren 2% ränta plus mina kostnader hos banken för att få lånet, 2500, ska betalas av låntagaren. På skuldebrevet står också att jag närhelst kan begära tillbaka lånet. Jag har begärt genom messenger, sms samt muntligt i juni få tillbaka pengarna 20160707 men låntagaren har inte betalat eller besvarat mina skriftliga meddelanden. Hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du först och främst kan göra, är att du vänder dig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om betalningsföreläggande. Låntagaren kommer därefter få ett brev från Kronofogdemyndigheten och vad som sker härnäst är beroende på låntagarens agerande. Om denne betalar så har du mottagit dina pengar. Om denne inte hör av sig till Kronofogden efter att ha blivit delgiven så kommer Kronofogden att meddela utslag där låntagaren förpliktas att betala den summa som du har begärt. Om denne däremot svarar Kronofogden och bestrider skulden så är det upp till dig som långivare/sökande hos Kronofogden att avgöra om du vill att ärendet ska gå vidare till tingsrätten och avgöras där. Om domstolen kommer fram till att du har rätt till pengarna så kommer du få en dom på detta, vilket är en exekutionstitel som du kan gå med till Kronofogden och begära utmätning av låntagarens tillgångar.

Klicka här för att läsa mer om detta och för att komma till blanketten för ansökan om betalningsföreläggande.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare