Att inte följa avtalet kan ge leda till ersättning

Hej, jag köpte en lägenhet där det stod i kontraktet att lägenheten ska vara väl städad vid tillträdesdagen, detta var den inte. Jag tog bilder på smutsiga fönster/golv etc. Jag kontaktade säljaren några dagar efter och denna vägrar komma och städa eller betala för städfirma. Vad kan jag vidta för åtgärder?

Kan jag stämma dom för kontraktsbrott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja det kan du. Det ni kommit överens om i avtalet är det som gäller, det framgår av principen om att avtal ska hållas och går att utläsa i 1 § avtalslagen (se https://lagen.nu/1915:218#P1S1).

Eftersom att den du köpt lägenheten kommit överens med dig om att lägenheten ska vara välstädad så ska den vara det.

Att lösa det praktiska problemet

Det finns två olika saker du kan göra i det här fallet, du kan antingen städa lägenheten själv eller anlita en städfirma som städar lägenheten åt dig.

Skulle du anlita en städfirma har du rätt att kräva att säljaren betalar för kostnaden. Du får då betala städfirman och sedan vända dig till säljaren och be att han betalar. Skulle du städa själv kan du ha rätt till prisavdrag, men vad detta ska vara kan vara svårt att avgöra då du inte haft någon direkt kostnad som visar exakt vad städningen kostat.

Innan man använder sig av sin juridiska rätt

Det bästa sättet att lösa frågan är att komma överens med säljaren vad som ska gälla. Men då du försökt detta och det inte verkar gå så kan du ”hota” om att göra de saker jag pratar om härefter och se om säljaren ger efter och går med på att betala.

Skicka en faktura och eventuellt betalningsföreläggande

Det näst bästa sättet att försöka få honom att betala är att skicka en faktura på städkostnaderna. Betalar säljaren så är det löst redan då. Skulle det vara så att han inte betalar kan du gå till kronofogden och försöka få dem att driva in den åt dig. Skulle säljaren bestrida kronofogdens krav på betalningsföreläggande så måste du tyvärr gå till domstol då det inte finns någon verkställbar dom som kronofogden kan se till att följa.

Mallar för att skriva fakturor går att finna på internet och nedan infogar jag en länk till kronofogdens hemsida där de skriver hur en ansökan om betalningsföreläggande går till.

Föra talan i domstol

Med tanke på att du har bevis på att lägenheten var dåligt städad och du har avtalet där det står att den ska vara välstädad så skulle jag säga att du har goda möjligheter att vinna framgång i en domstol. Frågan är däremot om det är värt att gå till domstol över en sån här sak. Det är ganska tidskrävande, men det skulle ge dig rätt.

Att gå till en domstol kräver att du skriver en stämningsansökan och skickar in den till domstolen på den ort där försäljaren bor. Jag bifogar en länk till domstolsverkets hemsida om detta nedan. Det är helt klart möjligt att föra talan själv, men det är även någonting vår juristbyrå kan hjälpa dig med och då får du en garanti att stämningen blir rätt utformat. Att följa den mall som finns på domstolsverkets hemsida kommer man långt med. Skulle du välja att anlita oss kan du även begära att säljaren betalar dina rättegångskostnader vilket är de kostnader vi skulle ta för att fullständigt hjälpa dig med det här ärendet.

Länk till kronofogden: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Länk till att skriva en stämningsansökan: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan2/

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare