FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/06/2018

Avhjälpande och hävning pga. fel i köpt bil.

Hej! Jag har sett att ni har väldigt bra svar här på er sida så jag väljer er för att ställa min fråga. Jag köpte en bil av en privatperson måndagen den 4/6. På tisdagen den 5/6 märkte jag att bilen varnade för låg nivå av kylarvatten, jag fyllde då på men insåg på torsdagen att jag behövde fylla på igen. Nu lördag morgon varnar bilen för lågt kylarvatten ännu en gång och det är nästan slut i expansionskärlet. Bilen varnar nu lördag morgon även för låg oljenivå och jag såg tidigare i veckan på tisdagen att det verkade ha läckt ut olja i motorutrymmet. Säljaren av bilen nämnde ej dessa fel vid köpet på måndagen och hävdade att bilen var nyservad. För mig känns det obegripligt att säljaren inte skulle ha vetat om dessa fel. Motorlampan lyste när jag köpte bilen och säljaren upplyste mig om att det var fel på luftmassemätaren, det felet åtgärdade jag själv men oljeläckaget och det faktum att bilen läcker vatten sa säljaren inget om.

Min fråga är: Har jag rätt att häva köpet? Kan jag be säljaren betala för reparation på bilen? Eller måste jag bara bita i det sura äpplet och laga allt själv? Jag känner mig lurad då det känns som om säljaren borde varit medveten om dessa fel. Bilen är en Volkswagen passat från 2007 som jag betalade 30 000 kronor för.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i köplagen (KöpL).

Vad krävs för att du ska ha rätt att framställa krav mot säljaren?

Två saker krävs för att du ska kunna framställa krav mot säljaren. För det första så måste du kunna visa att det är fel på bilen. För det andra måste du kunna visa att felen redan fanns när du köpte bilen.

Enligt köplagen så är bilen felaktig om den avviker från köparens befogade förväntningar. Frågan är, med andra ord, vilka förväntningar en köpare kan ha på en Volkswagen passat från 2007. Eftersom säljaren inte har upplyst dig om några fel innan köpet så borde du åtminstone kunna förvänta dig att bilen inte läcker olja eller vatten. Bilen är därför enligt 17 § KöpL behäftad med fel som du har rätt att påtala för säljaren. Med tanke på att felen visade sig redan dagen efter köpet verkar det sannolikt att det var fel på bilen redan innan du köpte den.

I din fråga framgår inte om du undersökte bilen innan köpet. Om du gjorde det så får du enligt 20 § KöpL inte påtala sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen. Vad du borde ha märkt vid undersökningen beror dels på hur omfattande undersökningen var och dels på hur stor erfarenhet du har av bilköp.

Om olje- och vattenläckagen inte var möjliga att upptäcka vid köpet så finns det inga hinder för dig att påtala felen för säljaren.

Vilka krav kan du ställa på säljaren?

Enligt 34 § KöpL kan du i första hand kräva att säljaren åtgärdar felen. Om säljaren inte åtgärdar felen har du istället rätt att reparera bilen själv och kräva säljaren på reparationskostnaderna. Du kan endast kräva säljaren på försvarliga reparationskostnader, vilket innebär att du inte rätt till ersättning för onödiga utgifter.

Du har enligt 37 § KöpL rätt att häva köpet om säljaren vägrar att åtgärda felen eller om säljaren dröjer orimligt länge med åtgärderna. Följden av hävning blir enligt 64 § KöpL att du måste lämna tillbaka bilen och säljaren måste återlämna betalningen.

Glöm inte att reklamera

Enligt 32, 35 och 39 § KöpL måste du så snart som möjligt meddela säljaren om de fel du vill påtala och de krav du vill framställa. Om du väntar onödigt länge så faller din rätt att framställa krav mot säljaren bort. Du bör därför omgående kontakta säljaren efter att du har bestämt dig för vilket/vilka krav du vill framställa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare