Avhysa andrahandshyresgäst som vägrar flytta

Hej! Har ett förstahandskontrakt med en hyresgäst som betalat första månaden av hyran men har nu dröjt mer än halva månaden för den andra hyran. Därtill har även depositionen uteblivit även fast det är med i kontraktet. Nu vill jag avhysa hyresgästen då jag tror på att avsluta kontraktet så tidigt som mökligt(tillsvidarekontrakt) innan skulderna läggs på. Jag har många gånger påmint hyesgästen att hyran är försenad via sms och telefonsamtal men hon har ständigt kommit med nya ursäkter.

Hur går jag så snabbt och korrekt som möjligt vidare för att avhysa hyresgästen?

MVH

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill bli av med din hyresgäst på grund av att denne inte betalat hyrorna enligt ert avtal kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära avhysning. Man kan inte kasta ut en andrahandshyresgäst hur som helst och man har heller ingen rätt att gå in i lägenheten/huset så länge andrahandshyresgästerna bor kvar.

Hur man går till väga för att avhysa en hyresgäst framgår på Kronofogdens hemsida: https://www.kronofogden.se/vrakning.html

Om andrahandshyresgästen bestrider avhysningen kommer det gå till tingsrätten som kommer få avgöra hur tvisten ska avgöras. Om tingsrätten meddelar en dom på att hyresgästen måste flytta så kan Kronofogden verkställa beslutet. Tyvärr kan processen ta lång tid och vara kostsam men det är det korrekta sättet att bli av med en hyresgäst som vägrar flytta.

Hoppas du är nöjd med svaret och om du har någon ytterligare fråga tveka inte att kommentera nedan!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare