Avhysa sambo från lägenheten

Hej , kan man avhysa en sambo om man har en 9 månaders baby ? Pappan äger bostaden och vill inte att mamman ska bo kvar där ! Pappan har kontaktat kronofogden om avhysning utan att mamman viste de ! Om det går att avhysa hur snabbt går det ? Och hur löses de med bostad åt mamman om hon måste flytta ? I en stor stad som Stockholm . Mamman har ingen att få hjälp av ! däremot har pappan som är från

Stan både släkt vänner o jobb .

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Förutsatt att paret inte har avtalat bort sambolagen, (Sambolag 9 §), har sambon ha rätt till del av bostadens värde, om den införskaffades för att samboparet skulle bo där och inte utgjorde enskild egendom (Sambolag 3 §).

När sambos separerar ska bostaden tillfalla den som har bäst behov av bostaden (Sambolag 16 § 2 st). Då spelar det ingen roll att lägenheten tillhör den ena sambon. När ett sambopar har barn ihop brukar den som barnet ska bo hos vara den som har bäst behov av bostaden. Att mamman har sämre möjligheter att skaffa sig en annan bostad kan också tas in i bedömningen. Om bostaden har ett legalt marknadsvärde, det vill säga inte är en hyresrätt, måste sambon som tar över den andra sambons lägenhet betala för lägenheten. Om nu mamman inte har bäst behov av bostaden eller om hon inte har råd att ta över bostaden kan det bli aktuellt att titta på reglerna för hyrestagare i jordabalken.

När det gäller sambons status som hyrestagare finns inget besittningsskydd, eftersom det gäller hyra av en del av en bostad (12:45 Jordabalk punkt 3). Däremot har mamman rätt till uppsägningstid (12:4 pt 1 Jordabalk), hon har rätt att bo kvar tills det första månadsskiftet tre månader efter uppsägningen. Uppsägningen måste göras skriftligen (12:8 Jordabalk) och någon avhysning kan inte ske innan en regelrätt uppsägning är gjord och uppsägningstiden har passerat.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare