Avkastning och substitut samt jämkning av äktenskapsförord

Äktenskapsförord och aktier/fonder (samt jämkning)

Jag har en fråga som rör ett äktenskapsförord skrivet 1999 då vi gifte oss. Äktenskapsförordet är korrekt upprättat och giltigt. Vi ansökte om skilsmässa i november 2016 och den har gått igenom. Dock är bodelningen inte klar.

I äktenskapsförordet finns upptaget olika fonder och bankkonton som enskild egendom för bägge parter. Dessa konton och fonder finns inte kvar utan har investerats i hus/sommarstuga samt använts för resor. Ska värdet på bankkonton/fonder avräknas från giftorättsgodset eller har de blivit giftorättsgods efter att de investerats/använts?

Maken har ett antal aktier angivna i äktenskapsförordet. Det står namn på aktien, typ (t ex serie B) och antal. 17 år senare ägs många fler aktier genom avkastning, emissioner m m. Även andra företag än de som angivits i äktenskapsförordet. Är det bara de aktier som faktiskt står angivna med namn och antal som är enskild egendom? Ingår övriga aktier i giftorättsgodset?

Äktenskapet varade i 17 år, total tid tillsammans blev 23 år. Tre barn med delad vårdnad finns från äktenskapet. Nu ska bodelning göras. Tillgångarna är mycket ojämnt fördelade eftersom maken har många tillgångar som enskild egendom, bl a aktierna och tre fastigheter. Är det möjligt att jämka äktenskapsförordet med hänsyn till att det i betydande grad missgynnar den ena maken? Det blir en påtaglig snedfördelning av den samlade egendomen.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med dina frågor!

Eftersom du har flera olika frågor så kommer jag att dela svaret i två olika delar, en som rör klassificeringen av tillgångarna i bodelningen, och en som rör jämkningen.

Är bankkontona/fonderna giftorättsgods eller enskild egendom?
Om ert äktenskapsförord inte reglerar hur avkastning (vinstutdelning och liknande) och substitut (köpeskilling vid försäljning) ska klassificeras finns det regler för detta i äktenskapsbalken (ÄktB). Där sägs att avkastning är giftorättsgods och substitut är enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Detta innebär att om ni använt pengar från ett enskilt konto för att bekosta sommarstuga/hus så är det som ni bekostat enskild egendom. Det ni köpt har blivit ett substitut för de enskilda pengarna/fonderna på kontot. Sen är det ju en annan sak att det kan vara svårt att bevisa vad man betalat med det enskilda kontot och inte – men kan man bevisa det så är alltså den köpta egendomen att klassificera som enskild.

Samma förhållande gäller för de aktier som inte finns specificerade i äktenskapsförordet. De är enskilda eller giftorättsgods beroende på vilka medel som använts för att betala dem. Har de betalats för pengar från de enskilda aktierna/fonderna/kontona så är även de nya aktierna enskilda. Har de betalats för avkastningen så är de enskilda (förutsatt att ni inte skrivit att avkastningen också ska vara enskild).

Och eftersom det här rör sig om många bevisfrågor så kan det också tilläggas att eftersom huvudregeln är att egendom är giftorättsgods om inget annat specificerats genom äktenskapsförord, så är allt som inte kan bevisas vara enskild egendom giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB).

Jämkning av äktenskapsförord
Ett äktenskapsförord är inte absolut bindande. Det är möjligt att avvika från det som bestämts, eller att helt lämna det utan avseende genom jämkning om äktenskapsförordet skulle leda till ett oskäligt slutresultat (12 kap. 3 § ÄktB). Vid bedömningen väger man samman äktenskapets längd, er verksamhet för den gemensamma ekonomin, andra omständigheter som hänför sig till ekonomin (exempelvis att ena parten betalat det mesta, eller har varit hemma och tagit hand om barn). Eftersom ni har varit gifta under så lång tid så ska ni gå ifrån äktenskapet med ungefär lika mycket.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att återkomma till oss!

Många vänliga hälsningar,
Josefin TjernellRådgivare