Avsluta en tidsbegränsad anställd i förtid

Hej. Jag började nyligen på en vikarierande tjänst, gått lite över en vecka. Men jag trivs inte alls på arbetsplatsen och känner ångest över det. Jag vill verkligen inte fortsätta gå dit men enligt min kontrakt så har jag visstidsanställning och vad jag förstår så blir man ersättningsskyldig om man säger upp sig i förväg. Finns det något sätt jag kan undvika det på?

Mvh

Lawline svarar

Hej! tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en visstidsanställning upphör anställningen vid slutdatumet för anställningen, framgår av 4 § Lagen om anställningsskydd (LAS). Detta till skillnad från en tillsvidare anställning där båda parterna kan säga upp anställningsförhållanden som då upphör efter en viss uppsägningstid.

I vissa fall kan en person som har en tidsbegränsad anställning har rätt att säga upp sig ändå. Detta är i så fall om det här avtalats. En arbetstagare har dock alltid, oavsett om det avtalats eller inte, rätt att frånträda sin tjänst. För att ett frånträdande ska vara möjligt krävs det att arbetsgivaren "väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren", 4 § 3 stycke LAS. Det ska alltså röra sig om något allvarligare som arbetsgivaren har gjort. Lika så kan en arbetstagare fortfarande bli avskedad vid tidsbegränsad anställning om denne gjort överträdelse av allvarligt slag mot arbetsgivaren.

Precis som du skriver i frågan kan en arbetstagare som inte iaktar sin uppsägningstid eller lämnar anställning trotts pågående kontakt bli skadeståndsskyldig mot arbetsgivaren.

Sammanfattningsvis

Du har inte någon automatisk rätt att säga upp dig från en tidsbegränsad anställning. Det kan dock vara möjligt om det avtalats eller om arbetsgivaren gjort sig skyldig till någon allvarligare företeelse.

Du bör som arbetstagare alltid beakta uppsägningstid och kontraktet längd för att undgå skadestånd. Det du kan göra är att tala med din arbetsgivare och se om det skulle vara möjligt att avsluta anställningen tidigare, men du har inte någon laglig rätt att göra detta.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare