Avtalad uppsägningstid och LAS

Hej! I LAS § 11 står det att arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år, osv upptill 6 månaders uppsägningstid. Avser detta uppsägning från arbetsgivarens sida eller även arbetstagarens? Kan man som företag, utan kollektivavtal, skriva i anställningsavtalet att 3 månaders uppsägningstid gäller? Om arbetstagaren själv säger upp sig? Eller måste det vara 1 månad? Som jag har förstått det så kan man avtala om uppsägningstid när arbetstagaren säger upp sig själv om det inte blir sämre än LAS, dvs 1 månad. Detsamma gäller om arbetsgivarens säger upp arbetstagaren, men då behöver man förhålla sig till uppsägningstiden enligt LAS som är kopplad till anställningstid, dvs 2 månader om man arbetat 2-4 år och så vidare(LAS 11§ 2st). Har jag förstått det hela rätt? Tack för svar! Mvh, Anna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller LAS så sätter den grundreglerna, alltså kan man i många fall avtala om bättre, men inte sämre förhållanden. Avseende uppsägningstid när en anställd säger upp sig själv är det enligt 11 § LAS 1 månad som gäller. Men det går att fritt avtala om. Det innebär att om man har avtalat om en 3 månader lång uppsägningstid så gäller den.

Dock kan alldeles för långa uppsägningstider anses oskäliga och därmed jämkas, men det beror på fallet.

När det gäller 11 § 2st LAS avser de tiderna bara de faller arbetsgivaren är den som säger upp arbetstagaren då dessa regler är till för att skydda anställda, speciellt de längre anställda från att utan förberedelse och förvarning bli av med sitt arbete.

Alltså gäller det som grund minst en månad, men den anställde kan få längre uppsägningstid beroende på hur länge denne varit anställd och det går även att avtala om längre, men inte kortare, uppsägningstider.

Hoppas detta svarar på din fråga!

Mvh

Linus NilssonRådgivare