FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/10/2018

Avtalet går inte att fullfölja. Kan vi säga upp det? Om inte, blir jag betalningsskyldig?

https://lagen.nu/1980:1102#K2P17S1Om jag har ett handelsbolag med en kompis och jag köper en maskin på ett leasingavtal. Vi ska betala 20 000 kr i månaden för maskinen men det är inte en så mycket vi får in i månaden som intäkt, kan min kompis säga upp avtalet? Finns det någon lag som reglerar denna situation? Eller måste jag betala leasingen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att tillämpa Lag om handelsbolag och enkla bolag (HBL) när jag besvarar din fråga.

Vem kan säga upp ett avtal?

I ett handelsbolag kan bolagsmännen avtala om vem/vilka som får företräda bolaget (som har rätt att för bolagets räkning sluta eller säga upp avtal). Om ni inte har avtalat om vem som får företräda så får ni båda företräda bolaget, 2 kap. 17 § 1 stycket HBL. Alltså kan både du och din vän säga upp eller sluta avtal om ni inte har avtalat om något annat.

Kan vi säga upp lesasingavtalet?

Svaret på denna fråga är: det beror på. Om leasingavtalet är sådant att parterna kan säga upp det, så kan ni göra det. Men om det till exempel är tidsbegränsat utan möjlighet att säga upp innan avtalstiden har gått så är möjligheterna att säga upp avtalet i förtid små.

Måste jag betala leasingen om vi inte kan säga upp avtalet?

I ett handelsbolag är bolagsmännen soldiariskt ansvariga för bolagets förpliktelser, se 2 kap. 20 § 1 stycket HBL. Det innebär att leasinggivaren kan begära att antingen få betalt av bolaget, av dig eller av din bolagspartner. Bolagsmännen i ett handelsbolag är personligt ansvariga för handelsbolagets skulder. Alltså kan leasinggivaren kan kräva betalt av dig, eller av din partner. De kan själva välja av vem, då ni är solidariskt ansvariga.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Hilda JeppssonRådgivare