FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/07/2018

Avtalsvillkor

Hej,

Jag har ett "avtal" som går så här:

"Dörrknackare vänligen notera:

Denna bostad debiterar 500 SEK/minut för att lyssna på försäljning, religiösa förkunnanden och välgörenhetshistorier.

Förskottsbetalning gäller!

Genom att knacka på eller ringa på dörrklockan så ger du ditt medgivande till ovanstående villkor.

Avtalslag (1915:2018) om avtal och andra rättshandlingar gäller vid ovan beskrivning."

Om man hänger denna på dörren och sedan filmar då någon välgörenhet knackar och godkänner avtalet, kan man kräva de på pengar med hänvisning till avtalslagen (eller en annan lag) samt minuterna i inspelningen?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Gällande avtal, som inte regleras utifrån principen lex specialis (det vill säga, om det finns en speciallag som reglerar området kommer denne lag gälla) stämmer det att avtalslagen (AvtL) gäller.

I ditt fall, finns det ingen sådan speciallag. Därför är det mycket riktigt att AvtL gäller. Rent generellt, är principen att avtalsfrihet gäller. Genom att då knacka på er dörr, kan det anses att denne person samtycker till avtalsvillkoren genom vad inom juridiken kallas konkludent handlande. Detta innebär att en att med sitt handlande tydligt visar att man accepterar anbudet, genom att exempelvis fullgöra sin prestation enligt avtalet, är detta alltså att anse som en accept.

Viktigt att notera dock är att ett avtalsvillkor kan jämkas genom 36§ AvtL, samt ogiltigförklaras genom ogiltighetsgrunderna i 28-38§§ AvtL. Villkoret att debiteras 500kr/minut, i förskott, kommer förmodligen vara ett sådant villkor som kan komma att jämkas eller ogiltighetsförklaras. Detta kan ske av olika anledningar. En av dem kan vara att personen som knackar på er dörr inte har kunnat läsa avtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare