Begära åter beslagtagen dator och hårddisk efter dom och avtjänat straff

Hej! I samband med ett åtal så beslagtog Polisen min dator och en extern hårddisk. Rättegången är genomförd, dom föll och straffet är avtjänat, datorn har inget med brottet att göra mer än att det fanns bevismaterial. Min fråga är kan jag begära åter min dator och externa hårddisk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 27 kap. 1 § Rättegångsbalken (RB) https://lagen.nu/1942:740#K27P1S1 regleras när beslag av föremål får göras. Det finns tre situationer då detta kan bli aktuellt: (1) Om föremålet skäligen kan antas ha betydelse för utredning om brott, (2) om föremålet skäligen kan antas vara avhänd någon genom brott eller (3) om föremålet skäligen kan antas vara förverkad på grund av brott. I lagrummets tredje stycke föreskrivs den s.k. proportionalitetsprincipen som säger att beslag endast får beslutas om syftet med beslaget överväger de motstående intressen som finns och det intrång som beslaget innebär.

Enligt 27 kap. 8 § 1 st. RB https://lagen.nu/1942:740#K27P8S1 ska ett beslag hävas när det inte längre finns skäl för detta. En fortlöpande prövning ska göras av om beslaget fortfarande är motiverat. Om så inte är fallet ska beslaget hävas omedelbart, varpå egendomen ska lämnas åter till den hos vilken beslaget har gjorts. Denne ska enligt 27 kap. 8 b § 1 st. RB https://lagen.nu/1942:740#K27P8bS1 så snart som möjligt efter det att beslaget har hävts underrättas om att egendomen kan hämtas. Dessutom ska underrättelse ske om att föremålet kan komma att säljas för statens räkning eller förstöras, om det inte kan hämtas.

Med tanke på att det i ditt fall har gått så pass lång tid att en dom har fallit och att straffet till och med är avtjänat, torde det inte vara motiverat att fortfarande hålla din dator och hårddisk beslagtagna. Beslaget borde därmed vara hävt och du har då rätt att få tillbaka dessa föremål. Du kan därför begära tillbaka din dator och hårddisk, med hänvisning till att det inte torde vara motiverat för fortsatt beslag.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning

Sara BengtssonRådgivare