Begära ut avliden släktings deklaration från Skatteverket

Kan man få del av en avliden släktings deklaration bakåt i tiden

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Deklarationer som inkommit till Skatteverket är offentliga handlingar så länge ett beslut tagits i deklarationen (2 kap. 3 - 6 §§ tryckfrihetsförordningen och HD:s rättsfall NJA 2003 s. 447). Om Skatteverket inte gallrat uppgifterna och det inte föreligger sekretess så kan du begära ut handlingarna från Skatteverket enligt offentlighetsprincipen. Du kan alltid kontakta dem och fråga om uppgifterna finns kvar och är tillgängliga att ta ut på 0771–567 567 (mån-tor 8-18 fre 8-16) eller mejla dom på den här sidan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare