Begravningskostnader

Hej! Har 2 barn som ärvt pengar efter sin mormor då deras mamma är död sedan tidigare. Dom har en morbror som ärvt 50% och mina barn 25% vardera,så långt inga problem. Nu har banken betalat ut alla arvspengar men har glömt att dra av 20 000kr för begravningsfond och 6000kr för stenhuggare,nu tycker morbrorn att dom ska dela den kostnaden på 3 lika summor. Nu till själva frågan,ska inte deras morbror betala 50% och mina barn 25% vardera då dom delat på halva arvet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den här typen av utgifter ska egentligen betalas av dödsboet innan kvarlåtenskapen fördelas. Det rimliga vore därför att kostnaderna nu delas i de andelar som arvet gjort för att situationen ska bli som om de betalats innan kvarlåtenskapen fördelades.

Johanna GustafssonRådgivare