FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag25/10/2018

Behörig företrädare i kommanditbolag

Hej!

Jag är en komplementär i ett kommanditbolag. Jag råkade göra en fel beställning och beställde hem fel kläd-sort till bolaget. Är vi bundna av beställningen?

Hade svaret ändrats om det var en kommanditdelägare som gjorde beställningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kommanditbolag regleras i lagen om handelsbolag och enkla bolag. Endast komplementärer är behöriga att företräda bolaget och ingå avtal med utomstående (3 kap. 7 § första stycket). Ingår ändå en kommanditdelägare ett avtal för bolaget blir bolaget bundet om motparten är i god tro. Det innebär att om den som avtalet ingås med inte insåg och inte heller borde ha insett att den som rättshandlade var kommanditdelägare så blir bolaget ändå bundet (3 kap. 7 § andra stycket). Tror motparten på goda grunder att avtalet ingåtts med komplementär blir alltså bolaget bundet trots att det i själva verket var en kommanditdelägare som rättshandlade.

Att hävda att bolaget inte är bundet på denna grund är alltså endast möjligt om det är en kommanditdelägare som ingått avtalet. För att vinna framgång med det påståendet måste du dessutom visa på något som indikerar att motparten borde ha insett att den som ingick avtalet inte var behörig att göra detta.

Om förutsättningarna i din situation inte är sådana som angetts ovan är nog dialog det bästa. Min rekommendation är att se över möjligheterna att ångra beställningen eller försöka komma överens med leverantören om en annan lösning.

Jag hoppas detta besvarade din fråga! Om det är något ytterligare du undrar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare