FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/05/2018

Behörighet att lämna samtycke

Min mamma har skrivit på ett medgivande om att grannen ska få bygga en friggebod precis vid hennes tomtgräns. Hon äger halva fastigheten. Den andra halvan äger vi barn. Är det inte så att vi alla måste skriva på medgivandet för att det ska gälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om det krävs att fastighetsägaren till er fastighet ska samtycka till bygget så krävs det att grannen inhämtar samtycke från alla fastighetsägare. Vägledning kan hämtas från ett rättsfall som aktualiserade samma typ av fråga (NJA 1998 s. 304). Det gällde en fastighet som ägdes av ett dödsbo som bestod av en man och hans tre barn. Mannen hade samtyckt till vissa åtgärder men det hade inte barnen gjort. Om det inte föreligger en fullmakt, vari ni barn gett er mamma rätt att ta beslut över fastigheten för er räkning, samt ni inte tidigare tillåtit er mamma ta liknande beslut för er så måste grannarna fråga er barn också.

Om du har några ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare