Behöver båda samborna stå på bolånet?

Kan man bo sambo men bara en av parterna står på bolånet?

Jag och min sambo vill köpa gemensam lgh, vi har båda kontantinsats (cirka 900 000 kr + 700 000 kr). Jag har fast inkomst och han pluggar, därmed har vi problem att båda stå på lånet då jag får låna mer om jag ansöker själv med vår gemensamma insats. Hur löser vi det lättast?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor

Vad som avses med sambor är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § Sambolagen [2003:376] [SamboL]). Det föreligger således inget krav på gemensam ekonomi för att två personer ska betraktas som sambor.

Samboegendom

Med sambors gemensamma bostad avses en fast egendom, byggnad eller del av byggnad som samborna eller någon av dem äger eller innehar hyresrätt, bostadsrätt eller liknande rätt till, vilken är avsedd att vara sambornas gemensamma hem (5 § SamboL). Ni betraktas alltså som sambor även om bara en av er står på bolånet. Om bostad eller bohag införskaffas för gemensam användning så utgör det samboegendom oavsett vem som införskaffat egendomen (3 § SamboL). Det innebär således att om en person betalar mer och den andra mindre i ett samboförhållande så äger båda parter ändå 50 % vardera, förutsatt att egendomen förvärvats för gemensam användning.

Bodelning

Vid en eventuell bodelning delas alltså bostadsvärdet och bohagsvärdet lika mellan er, oavsett vem som betalat mest (13 § SamboL). Lagen är emellertid dispositiv, vilket innebär att sambor kan avtala bort sambolagen om ni skulle vilja det (9 § SamboL).

Vid fler frågor får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare