FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt01/08/2022

Behöver jag betala skadestånd för skada uppkommen genom vindpust?

Lackskada på bil Var på stan och köpte två espressos på espresso house och öppnar passagerar dörren på en rätt så lutande parkering, avståndet mellan bilarna är korta och jag ger kaffet till min vän i förarsätet jag var noga med att lägga dörren i ett stadigt läge med samtidigt som jag gör detta kommer en kraftig vindpust på 5-11 m/s får dörren att blåsa upp helt med hjälp av den lutande parkeringen. Bildörren åker in i bilen brevid där föraren sitter och gör en liten lackskada. Föraren i bilen blir förbannad men jag förklarar att det var vinden vilket han förstår såsmåningom då det blåser till. Min fråga är om jag är skyldig att bekosta han lackreparering trots att det var en olyckshändelse och jag är student med små medel. Värt att nämna är att det är min kompis bil som jag åkte i och han satt i förarsätet.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Svaret på frågan hittar vi främst i skadeståndslagen (1972:207) (SkL).

Huvudregeln är att du ska ersätta den skada du orsakat, oavsett om detta skett avsiktligt eller genom att du varit slarvig eller klumpig (oaktsamhet) (2 kap. 1 § SkL). När bilen skadas har en sakskada uppkommit. Vidare är det inte omöjligt att du kan behöva bekosta omlackering eftersom skadestånd avser att försätta den drabbade i samma läge som denne var innan skadan skedde. Om bilen lackas om och fixas till så den ser ut som innan, är detta i linje med de principer som finns avseende skadestånd, se även 5 kap. 7 § SkL. Frågan är vidare huruvida du faktiskt kan fällas för skadestånd i detta fall.

Frågan är om det är på grund av avsikt eller oaktsamhet som bilen skadats. Inom skadeståndsrätten krävs det att det föreligger så kallad adekvat kausalitet för att du ska bli skadeståndsskyldig för den uppkomna skadan. Principen är ganska komplicerad men kort beskrivas som att det krävs ett tillräckligt närliggande samband mellan ditt agerande och skadans uppkomst för att du ska ersätta skadan.

Bedömningen i ditt fall

Svaret på frågan är kort att det beror på. Avgörande för om du ska anses ansvarig för skadans uppkomst och därmed behöva ersätta skadan är huruvida du bör anses ha agerat vårdslöst och att vårdslösheten har ett tillräckligt närliggande samband med skadan som uppkommit på skadan. Av omständigheterna i fallet pekar mycket på att det varit vårdslöst att lägga bilens dörr i ett öppet läge när det stod en bil i närheten, i en slutning nedåt och dessutom om det blåser. Det kan anses ha funnits anledning för dig att agera med varsamhet i situationen för att skadan inte skulle uppkomma. Du kan möjligtvis fällas för ansvar och behöva betala skadestånd för skadorna som uppkommit på bilen.

Förutom att det var en olyckshändelse kan du heller tyvärr inte skrivas fri från ansvar bara på grunden att du är student med små medel. Däremot finns det andra orsaker som kan leda till att skadeståndets storlek kan jämkas, alltså sättas ned. Mer om detta kan du läsa i 6 kap. SkL.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor. Har du fler frågor kring skadeståndsrätten eller kring andra delar inom juridiken så tveka inte att vända dig till oss igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare