Behöver jag göra om riskutbildningen om mitt körkort blir återkallat under prövotid?

Jag har fått mitt körkort återkallat pga fortkörning (147 km/h på 110 väg) medans jag hade prövotid, jag behöver ta om körkortet och undrar om jag behöver göra om risk 1an och risk 2an också? Jag undrar även om jag kan skriva teoriprovet innan spärrtiden är slut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall du behöver göra om riskutbildningarna, det vill säga "riskettan" och "risktvåan", om du blivit av med ditt körkort under din prövotid. Samt om du kan skriva teoriprovet innan spärrtiden är slut. Tillämplig lag för din situation är främst körkortslagen (KörkL).

Vad gäller om man blir av med ditt körkort under prövotiden?

Alla som tar sitt körkort för första gången får en så kallad prövotid som varar i två år (3 kap. 18 § KörkL). Prövotiden innebär att om man under denna tvåårsperiod gör sig skyldig till ett trafikbrott som leder till att ens körkort återkallas, måste man göra ett nytt förarprov (teoriprov och uppkörning) innan ett nytt körkort kan tillverkas. Till skillnad från om man inte är på sin prövotid, i sådant fall behöver man vanligtvis bara vänta ut sin spärrtid innan ett nytt körkort kan tillverkas.

Behöver man göra om riskutbildningarna om du blivit av med körkortet under prövotiden?

Det korta svaret är att om det krävs att ett nytt förarprov genomförs efter återkallelse av körkortet, krävs det även att riskutbildningen (riskettan och risktvåan) genomförs på nytt oavsett när den tidigare riskutbildningen genomfördes (prop. 2007/08:128, s. 23). Eftersom att du, genom att ha fått ditt körkort återkallat under din prövotid, behöver göra om förarprovet, behöver du även göra om riskutbildningen.

Kan du skriva teoriprovet innan spärrtiden är slut?

För att få göra ett nytt förarprov, det vill säga teoriprov och uppkörning, måste du ha ett giltigt körkortstillstånd (5 kap. 15 § KörkL). Du kan ansöka om körkortstillstånd tidigast sex månader innan spärrtiden går ut och det kan beviljas tidigast två månader innan spärrtidens slut. Mer om detta kan du läsa på Transportstyrelsens hemsida. Nu vet jag ju inte vad du har för spärrtid, men jag tolkar det jag beskrivit ovan som att det finns en möjlighet att utföra teoriprovet innan spärrtiden går ut, eftersom du kan få beviljat körkortstillstånd cirka två månader innan spärrtidens slut. Innan teoriprov behöver du dock som sagt genomföra riskettan och risktvåan igen.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på dina frågor. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare