Behöver man medlemmar för att kunna bilda en ideell förening?

Hej!

Enligt praxis ska en ideell förening vara öppen och de som delar föreningens intressen ska kunna ansluta sig som medlemmar. Vad innebär "praxis?"

Vi står i begrepp att starta en ideell förening men ser inte någon mening med att ha medlemmar utöver styrelse och funktionärer. Är detta möjligt och hur skulle man i så fall skriva paragrafen avseende medlemskap?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär praxis?
Med praxis förstås rättsfall. Regler för ideella föreningar är inte lagreglerade utan domstolarna prövat mål, varpå domstolens utslag i målet ger uttryck för en rättslig norm som ska gälla för ideella föreningar.

Vad är en ideell förening?
En ideell förening är en förening som inte kombinerar ekonomisk verksamhet med att främja medlemmars ekonomiska intressen. Det ska antingen vara en ekonomisk verksamhet eller främja medlemmarnas ekonomiska intressen. En ideell förening kan t.ex. vara ett politiskt parti, religiösa samfund eller en idrottsförening.

För att en ideell förening ska bli en juridisk person krävs följande:

Stadgar med namn, ändamål och beslutsordningStyrelseInget personligt ansvar för medlemmarna

Måste en ideell förening ha medlemmar?

Det finns som tidigare nämnt inte någon lag för ideella föreningar som anger om det ska finnas medlemmar i en ideell förening. Domstolarna har främst prövat mål om uteslutning av en medlem. I ett avgörande har Högsta domstolen konstaterat att rätt till medlemskap kan föreligga om medlemskap är av stor betydelse för den sökandes försörjning. Vanligtvis kan man söka vägledning i bland annat lagen om ekonomiska föreningar (LEF). I denna lag krävs det att föreningen ska bestå av minst tre medlemmar (2 kap. 1 § LEF)

Slutsats
Sammanfattningsvis är rättsläget osäkert. Antalet personer som krävs för att bilda en förening har inte varit föremål för prövning i domstol men som vägledning kan lagen om ekonomiska föreningar tjäna. Med hänsyn till vad som föreskrivs i lagen om ekonomiska föreningar måste nog er förening ha minst tre medlemmar för att kunna ses som en ideell förening.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare