FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/06/2018

Behövs det någon form av intyg för att utföra arbete utomlands?

Hej.

Vi som elmontörer vill utföra ett jobb utomlands (spanien) ,måste vi ha någon form av intyg på att vi ska utföra jobb. Tänker om det skulle bli någon kontroll av någon myndighet..

Med vänlig hälsning Dani

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det råder fri rörlighet för arbetstagare inom EU, vilket är en grundläggande princip i EU. Alla EU-medborgare ska behandlas lika som det egna landets medborgare. Detta innebär att inget EU-land får göra det svårare för EU-medborgare att ta sig in på arbetsmarknaden än vad det är för det egna landets medborgare. Ett exempel på att göra det svårare att ta sig in på arbetsmarknaden är att endast kräva speciella intyg från EU-medborgare. Allt detta stadgas i artikel 45, Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget).

Då vi på Lawline är inriktade på svensk rätt så kan jag tyvärr inte med säkerhet svara på om Spanien har några speciella regler och kontroller när det gäller arbete . Men som jag nämnde ovan så gäller samma regler för dig som EU-medborgare så som för de spanska arbetarna.

Om ni skulle bli kontrollerade räcker det enligt mig att ni endast kan visa att ni är EU-medborgare och att du är där för att arbeta, vilket bör räcka med ett arbetsintyg från er arbetsgivare. Om du vill vara på den säkra sidan är min rekommendation till dig att du tar kontakt med ambassaden.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare