FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/12/2016

Beskattning av gåvor

Hej!

Ska sälja mitt hus och undrar om jag får ge 100.000 kr var till mina 2 barnbarn, utan att skattas Och 300.000 kr till min dotter?

Mvh Aina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Gåvors betydelse i skattehänseende regleras i Inkomstskattelagen (IL). Enligt 8:1 IL är förvärv genom gåva alltid skattefria. Dina barn kommer således inte beskattas för den inkomst som din gåva i form av pengar till dem utgör.

En annan sak är att du kommer beskattas för vinsten som du gör på försäljningen av fastigheten. Regler om detta finns på andra ställen i IL. Om du vill ha ett mer ingående svar angående hur de beskattningsreglerna ser ut är det bara att kommentera nedan!

Lawline RådgivareRådgivare