FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/12/2017

Beslutar ens sambo eller ens föräldrar om livsuppehållande åtgärder?

Hej!

Jag undrar vad som händer om jag eller min sambo skulle bli allvarligt sjuk eller råkar ut för en olycka som gör att saker som livsuppehållande åtgärder behöver beslutas om. Är det jag/sambon som har rätt att bestämma över sådana saker eller är det den sjuka partnerns föräldrar som bestämmer?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om vem som har rätt att besluta om livsuppehållande åtgärder - föräldrar eller sambo till den sjuke. Frågan rör vem som ska betraktas som närmast anhörig. I Sverige brukar man räkna make/maka/sambo och barn som närmast anhöriga. Med viss reservation skulle jag säga att eftersom sambo räknas bland de närmaste anhöriga bör det vara sambon som får besluta om exempelvis livsuppehållande åtgärder. Dock är det möjligt att samboförhållandets längd, och om man är skrivna på samma adress påverkar vem som betraktas som närmast anhörig.

I andra länder kan det vara annorlunda, i detta fall att den drabbades föräldrar och inte sambon får besluta om detta.

Har du fler funderingar angående detta kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04 och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare