FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/02/2018

Beställning av varor på internet

Jag hade beställt en vara ifrån guccis officiella hemsida och skickat tillbaka varan men inte fått tillbaka mina pengar vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller när man som privatperson inhandlar varor via internet finns i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (tidigare distans- och hemförsäljningslagen), se här.

Beställning av vara på internet
Då du har gjort en beställning av en vara (lös egendom) via en hemsida blir 2 kap lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler tillämplig, se här.

Vid distansavtal (som är fallet här) som ingås på en webbplats är du som konsument bunden av din beställning som medför en betalningsförpliktelse, endast om förpliktelsen har tydliggjorts före beställningen och du som konsument uttryckligen har påtagit förpliktelsen, Se 2 kap 9 §. Här utgår jag från att så är fallet då du har mottagit din vara från Guccis hemsida.

Konsumentens ångerrätt
Som konsument har du en rätt att frånträda ditt avtal genom att meddela näringsidkaren om detta inom 14 dagar från det att du tagit emot varan, 2 kap 10 § och 2 kap 12 §. Meddelandet kan antingen lämnas muntligt eller skriftligt, men det räcker inte med att endast skicka tillbaka varan. Det ska istället tydligt framgå att du som konsument inte vill stå fast vid avtalet. Skulle det uppstå en tvist är det du som konsument som har bevisbördan vilket innebär att det är du som måste visa att du ångrat avtalet och att du har gjort det i rätt tid.

Här saknar jag omständigheter på om du har frånträtt avtalet på ett korrekt sätt genom att på ett tydligt sätt meddela näringsidkaren (exempelvis genom att skicka meddelande via Guccis hemsida.) Har du skickat meddelande inom 14 dagar (rätt tid) och på ett korrekt sätt får du åberopa ditt meddelande även om det skulle försenas, förvanskas eller inte kommer fram, se 2 kap. 10 § st. 2.

Undantag till när man inte har en rätt att använda sig av ångerrätten finns reglerat i 2 kap. 11 §, se här. I de fall du har rätt tillångerrätt och utövat den på korrekt sätt ska näringsidkaren betala tillbaka vad du som konsument har betalat näringsidkaren, 2 kap. 14 § st. 1. Återbetalning ska vidare göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot ditt meddelande om att avtalet frånträtts.

Råd
I första hand råder jag dig att ta kontakt med Guccis officiella hemsida. Om det inte går att ringa kan du istället skriva till dem via mail (Klicka här för att komma i kontakt med Gucci). Berätta vad som har hänt och skicka med dina kontaktuppgifter samt ordernummer så att de kan ta fram din beställning.

Spara även alla handlingar så som kvitton (på varan och på försändelsen när du skickade tillbaka varan), mail, orderbekräftelse och kontoutdrag ifall du behöver bevisa att du köpt och sedan skickat tillbaka varan till dem samt även underlag på att du har skickat meddelande om att du vill frånträda avtalet.

För vidare rådgivning kan du besöka hemsidan hallakonsument.se där de grundligt går igenom ångerrätten och ger tips, se här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen. Behöver du komma i kontakt med en av våra jurister på Lawlines Juristbyrå går det bra att boka tid här.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare