FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/04/2018

Bestrida faktura

Hej, Jag har fått en faktura från en matleverantör där det står "Enligt våra noteringar har du registrerat flera konton hos oss. Enligt xx allmänna villkor är det endast tillåtet att skapa ett användarkonto per privatperson. Du är därför skyldig att återbetala de rabatter du utnyttjat, men inte haft rätt till". Dessa rabatter är rabattkoder som man hittar på olika bloggar och i internet. Nu kräver företaget att jag återbetalar dom rabatterna som jag använt vid beställningarna. Flera av dessa rabatter är från 2014. Har företaget rätt att kräva betalning från mig efter så lång tid och utan att bevisa att leverans har skett. Jag kan inte längre heller hitta villkor för dessa specifika koder som gör att jag är osäker ifall det är en gång per kund? Det står även på fakturan at "Invändningar mot denna faktura senare än 8 dagar efter fakturadatum beaktas ej". Jag har dock varit utomlands och kom hem idag - 10 dagar efter fakturadatum. Har jag då förlorat min möjlighet att överklaga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Nej, i det här fallet skulle jag inte rekommendera dig att betala. Företagets anspråk är inte preskriberade men de måste självklart visa att du har fått några leveranser. Om företaget har allmänna villkor som föreskriver att kunder endast får använda en rabattkod och att man kan bli återbetalningsskyldig i de fall man utnyttjar fler rabattkoder måste de åtminstone kunna presentera bevis för detta.

Du har inte förlorat din möjlighet att klaga över fakturan. Skriv till företaget att du inte avser att betala samt bestrid fakturan. Här har du en bra länk på hur du kan gå tillväga.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare