Betala inte räkningar som saknar rättslig grund

Jag har arbetat på en restaurang i 1 månad och sa sedan upp mig. Jag hade 2 veckors uppsägningstid och har inte arbetat under dessa 2 veckor. Nu har arbetsgivaren via Kronofogden skickat en kvittning på min lön (16000:-) som jag inte ens fått utbetalt. Kronofogden vägrar att förstå mig och vill att jag ska betala. Jag förstår inte hur jag ska behöva betala tillbaka pengar som jag arbetat för bara för att jag inte arbetat under min uppsägningstid. Vad kan jag göra utöver att kontakta facket?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på denna fråga utgår från följande situation: arbetsgivaren kräver dig på pengar som redan är utbetalda, och du anser att du juridiskt inte är skyldig arbetsgivaren något.

Kronofogden har ingen makt att tvinga dig att betala en räkning som du anser sakna rättslig grund. Jag tycker att det låter mycket märkligt att Kronofogden driver på att du ska betala.

Mitt råd är att du ska förklara för Kronofogden att fordran (räkningen) saknar rättslig grund och inte är civilrättsligt giltig (bestrida). Kronofogden kommer då att vidarebefordra din inställning till din arbetsgivare. Arbetsgivaren kan då välja att släppa saken helt och hållet, eller stämma dig vid allmän domstol. För att Kronofogden ska kunna involveras igen krävs att arbetsgivaren har en såkallad ''exekutionstitel''. En exekutionstitel får arbetsgivaren om arbetsgivaren vinner tvisten genom att en domstol i en dom kommer fram till att du ska betala.

Du kan läsa mer om detta på kronofogdens hemsida - https://www.kronofogden.se/Forelaggandeombetalning.html (se rubriken ''Om du tycker kravet är fel'')

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller till vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare