FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/07/2018

Betald arbetstid för obligatorisk kurs

Hej

Jag har slutat hos en åkare som kör för en större central. Villkoret för att man skulle få köra för den centralen var att man gick deras kurser,vilket jag gjorde och fick även lön för dessa timmar. Efter strul med rätt lön bestämde jag mig för att avsluta min anställning omgående(jag var timanställd , jobbat i 1,5 månad) nu får jag inte ut min slutlön för att arbetsgivaren säger att jag ska betala kursen. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror på vad det står/stod i ditt anställningsavtal. Stod det att du skulle gå kurserna och få lön för de timmarna utan några villkor så har de inte rätt att hålla inne med din återstående lön nu. Är det däremot så att det var villkorat på något sätt att få betalt för tiden du gick kurserna (t.ex. att du måste jobba minst tre månader för att få kurserna betalda) så arbetsgivaren rätt att kräva tillbaka de pengarna. Det beror alltså på anställningsavtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare