Betänketid vid skilsmässa

Jag och min man bor i Uppsala. Vi har inga barn och nu vill han skiljas. Jag tänker skriva på men är det alltid betänketid? Det vill jag ha men min man säger att det behöver man inte ha. Hur ligger det till egentligen?Hälsningar Sara

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 5:1 Äktenskapsbalk (1987:230) (ÄktB) står det att makarna i vissa fall ska förordnas en betänketid innan de kan skilja sig. Betänketid innebär att en make efter ansökan om skilsmässa måste vänta sex månader innan skilsmässan kan genomföras. När sex månader har gått förklarar maken ytterligare en gång att han eller hon vill skiljas i form av ett särskilt yrkande. Detta yrkande har man ett år på sig att lämna, 5:3 ÄktB. Gör man inte detta måste man väcka en ny ansökan om äktenskapsskillnad.

Makarna ska ha betänketid om båda makarna begär det eller om någon av dem bor tillsammans med ett barn under 16 år. Dessutom måste en betänketid förordnas innan skilsmässan om bara en av makarna vill skiljas, 5:2 ÄktB.

Sammanfattningsvis kan man säga att makarna ska förordnas en betänketid om någon av omständigheterna i stycket innan är för handen. Om de omständigheterna inte föreligger måste makarnas skilsmässa inte föregås av en betänketid. Om makarna levt isär i minst två år krävs inte heller någon betänketid, 5:4 ÄktB.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare