Bevisbörda och beviskrav vid misshandel

Jag är åtalad för att ha misshandlat en kille, det var dock inte misshandel utan nödvärn. Det finns inga vittnen samt inga kameror som filmat händelsen, killen har dock bilder på sina skador samt gjorde anmälan på plats. Vittnen fanns i närheten och berättade innan händelsen, men såg inte själva händelsen. De berättade ungefär likadant som jag berättade i ett förhör, ett vittne sa dock att jag var mycket aggressiv. Händelsen var ett slagsmål där jag agerade i nödvärn, killen slog mig ca 4 gånger innan jag slog honom. Han var även 15 år äldre än mig och större. Jag är 19år han är 35år och jag tänkte upprätta en motanmälan av misshandel och försök till rån, då killen försökte sno ett märke på min jacka. Problemet är att det inte finns några vittnen eller kameror som filmat händelsen, bara en bild på mig i efterhand. Bilder på han och hans skador, våra respektive berättelse och vittnen som berättat att han var hemsk mot mig och att jag blev arg. Hur ser det ut för mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du undrar hur stor risk det finns för att du eventuellt ska bli fälld för misshandel givet bevisläget du har angett.

Vilka beviskrav gäller och vem har bevisbördan?

Om vi utgår från att din bakgrundsinformation stämmer, dvs att nödvärn vidtogs, och att din angripares anmälan leder till ett åtal, åklagaren bevisbördan för att du har begått misshandel. Som huvudregel inom brottmål gäller att ett brott måste vara ställt bortom all rimlig tvivel för att en fällande dom ska vara aktuell, vilket innebär att brottet ska ha begåtts med 95% sannolikhet. En grundläggande princip i en rättsstat är även att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad; man brukar säga “hellre fria tio oskyldiga än fälla en oskyldig”.  Således är beviskravet högt ställt vid brottmål.

Sammanfattningsvis

Utifrån den bakgrundsinformation du har angett finns det ingen som direkt bevittnade händelsen, och det finns heller inga filmbevis. Eftersom det är din angripare som har upprättat en anmälan är det upp till åklagaren att bevisa att du har begått misshandel - förutsatt att ett åtal väcks. Min bedömning är att bevisläget ser alldeles för svagt ut för att en fällande dom ska bli aktuell, varför jag har svårt att se att du skulle bli dömd. Jag skulle dock ändå rekommendera dig att skaffa läkarintyg och liknande för att styrka att även du blev misshandlad.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare