Bevisning och rätt att ställa frågor under rättegång

Hej!

Jag undrar en del saker om vad som händer under en pågående rättegång. Frågorna kommer nedan.

- Får den misstänkte lägga fram nya bevis under rättegången som inte framkommit i förundersökningen?

- Får den åtalade får ställ frågor till målsäganden samt åklagarens vittnen?

- Vid en eventuell dom kan den åtalades klädstil, uppförande och retorik ha betydelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller frågor kring hur en rättegång går till och vad man får göra under en sådan så är det rättegångsbalken (RB) som reglerar det.

Reglerna skiljer sig mellan tvistemål och brottmål.

Men i brottmål som du frågar efter får man inkomma med ny bevisning under rättegången. Som en följ därav kan huvudförhandlingen då behövas skjutas upp, 46:2 RB. Detta för att ge motparten en chans att kunna svara och bemöta den nya bevisningen.

Vad gäller frågan om vem som får fråga vem gäller följande.

I de fall den åtalade har ett ombud, för ju denne den åtalades talan. Då ställer ombudet frågor till såväl målsäganden som till vittnena. Men det är ju inte i alla fall som åtalad har ombud och då istället får föra sin talan själv. Då är det den åtalade som får leda förhöret med såväl målsägande som vittne.

Jag förstår inte riktigt din sista fråga. Om jag tolkar den rätt så undrar du om den åtalades klädstil, uppförande och retorik skulle kunna spela roll för vilken dom denne får. Det är en väldigt bred fråga, men givetvis kan den åtalades uppförande och retorik spela roll. Om personen är åtalad för tr ex olaga hot 4:5 brottsbalken (BrB), eller t ex förtal 5:1 BrB, spelar det ju en avgörande roll vad personen har sagt och hur den har uppfört sig. Vad gäller klädstilen är det kanske mer långtgående, men det skulle eventuellt kunna få betydelse i vissa brott.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar.

Har du ytterligare frågor är det bara att återkomma!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare