Bifoga beslut till protokoll från styrelsemöte?

Hej,

Jag sitter i en styrelse och vi är oense om dokument som det beslutas om ska bifogas som bilaga till vårt protokoll.

Jag anser att det ska det så det blir lätt för oss själva, revisor eller framtida styrelseledamöter lätt kan finna handlingarna till beslutet.

Kan vara exempelvis beslut om offerter då tycker jag att offerterna ska bifogas.

Vad gäller?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Protokoll från styrelsemöte har främst en bevissäkrande funktion. Revisorer och kommande styrelse, samt andra, ska genom att undersöka styrelseprotokollen kunna följa styrelsens arbete och se hur och vilka beslut som fattats. Har listan formen av en slags kom-ihåg-lista för styrelsen för att få en översikt över läget är det å ena sidan kanske inte nödvändigt att bifoga denna, om informationen ändå framgår av protokollen. Å andra sidan finns det ju inget hinder mot att man bifogar listan, om denna t.ex. bidrar till att öka överskådligheten i styrelsens arbete. Beslut bör dock, inte för att det är lagstadgat, utan för att det är i bevissäkrande syfte, bifogas protokollet.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare